Malifaux szabályrendszer
A Malifauxxal még csak nem olyan régen ismerkedtünk meg, de nagyon tetszett már első ránézésre a játék több aspektusa is. Egyrészről skirmish méretű játék, tehát nem kell kifesteni belőle 160 darabot (személyes megkönnyebbülés), elég csak nagyjából 6-7 figura egy Core dobozból és már mehet is a játék. Jó persze nem ilyen egyszerű, azért szükség lesz még tereptárgyakra, asztalra, jelölőkre és egy 54 lapos kártya szettre. No meg persze a szabályokra is. A 3. kiadás a jelenlegi legújabb verzió, ebből a játékból és ennek a fordítását szeretnénk közzétenni. A munkát @John Lerielnek köszönhetjük. PDF formátumban innen tudjátok letölteni.
Bemutatás
A Malifaux egy gótikus-horror-western-steampunk tematikájú, stratégiai terepasztalos játék. Két játékos egy-egy
csapatot irányítva küzd meg egymással, saját céljaikat próbálják megvalósítani. Aki a szabályokban foglalt módokon több
pontot szerez, győz. Egy-egy körben a játékosok felváltva lépnek figuráikkal, manővereket hajtanak végre. Ha egy körben
mindkét csapatban az összes egység sorra került, új kör kezdődik. Egy átlagos Malifaux játék öt körből áll, és több órán
keresztül tarthat.
Mire lesz szükséged a Malifaux-záshoz?
– Egy 54 lapos Fate Deck-re
– Egy inch jelölésű mérőszalagra
– Egy Strategy & Scheme Deckre
– Egy csomó markerre
– Egy modellgyűjteményre
– Egy 36×36 inch méretű területre játéktérnek, plusz tereptárgyak
– Egy ellenfélre
Alapfogalmak
Base: A modellek kör alakú alapja. Mindig a base-t tekintjük a modell által elfoglalt helynek, akkor is, ha a modell
valójában kilóg, kihajol, kinyúl a base fölül.
Stat Card: Egy kártya, ami egy modell képességeit, általa képviselt értékeket és tulajdonságokat tartalmazza.
Hire Crew: Egy játékban egy oldalon részt vevő modellek összessége a crew. A Hire a játék kezdetén az a fázis,
amikor a játékos összeválogatja, mely egységeket „bérli fel” az összecsapásra.
Leader: Egy crew kijelölt vezetője. Master vagy Henchman karakterisztikájú modell lehet.
Frakció: A Malifaux modelljei hét frakcióba tartoznak. Egy crewban csak azonos frakciójú modellek lehetnek.
Line of sight (LoS): Két modell között húzható egyenes vonal, amelynek nincs útjában másik modell vagy tereptárgy.
Két modell akkor is LoS-ban van egymással, ha részlegesen eltakarja őket egymás elől egy harmadik modell vagy egy
terepelem, de a base-ek két pontja között húzható egyenes vonal.
Action: A modell által végrehajtott cselekvés. Minden modell két cselekvést hajthat végre aktiválódásakor, plusz egy
bonus actiont ( jelöli), ha rendelkezik ilyennel. A Leader-ek és Masterek három actiont tehetnek.
Base Contact: Amikor egy modell base-e érintkezik egy másik modellel vagy egy markerrel, azt base contactnak
nevezzük.
Marker: A pályára kerülő jelölőegységek, amik nem számítanak modellnek.
Token: A modellek statisztikai lapjára kerülő jelölőegységek.
Victory Point: A játék célja minél több Victory Point (VP) gyűjtése. A játék kezdetén meghatározott Strategy, illetve
Scheme írja le, hogyan szerezhetnek a játékosok VP-t. Akinek a játék végén több VP-je van, az nyer – függetlenül attól,
hány egysége maradt életben vagy hányat ölt meg.
Centerline: A játéktér két térfelét elválasztó képzeletbeli középvonal.
Deployment: A játék kezdetén a figurák felállítása a játéktéren.
Fate Deck: A véletlen hatását szimuláló kártyapakli. Amihez más játékokban dobókockával dobsz, itt kártyát húzol.
Discard Pile: A kihúzott, elhasznált lapok gyűjtőhelye.
A modellek
Egy modell alatt a base-en álló figurát, valamint a hozzá tartozó Stat Cardot értjük. A Stat Cardon a következők
szerepelnek:
– Név és titulus (ha van)
– Karakterisztikák: a név alatt, dőlt betűvel. A modell kategóriája (Master, Henchman, Enforcer vagy Minion), illetve
további fontos besorolása(i): living, construct, undead, beast, versatile stb.
– Keyword: a karakterisztikák alatt, kapitális betűkkel. Egy crewba csak a Leaderrel megegyező Keywordű lények
kerülhetnek. Azonos frakciójú modellek is felbérelhetők egymás mellé, de ha nem versatile karakterisztikájúak, ők 1-el
több pontba kerülnek.
– Statisztikák: Defense (Df), Willpower (Wp), Move (Mv) és Size (Sz). A Defense és a Willpower a modell ellenállását
jelképezi, a Move a mozgás típusú cselekvéseknél számít: ennyi inchet tehet meg egy Walk akcióval. A Size a modell
játékbeli viszonylagos mérete más modellekhez és tereptárgyakhoz képest.
– Frakció
– Cost: a hire során ennyi pontba kerül a modell felbérlése a crew-ba. Egy crew Leadere nem kerül pontba.
– Abilities: állandó hatású képességek, amikhez nem kell cselekvést használni.
– Health: a modell életereje.
A modell által végrehajtható akciók a stat card hátlapján vannak felsorolva. Ezek kifejtésével külön bekezdés
foglalkozik.
Upgrade-ek
Az Upgrade-ek olyan erősítő lapok, amiket modellekhez lehet csatolni a hire, illetve a játék során. Frakciójuk meg kell
egyezzen a modellével. Hire alatt egy modell csak egy Upgrade-et kaphat. Egyféle Upgrade-ből csak egyet lehet venni
hire során, kivéve, ha az van ráírva: „Plentiful (X)” – ekkor legfeljebb X darab használható ugyanabból. Az Upgrade
kártyákon szerepel költségük, frakciójuk, nevük, hatásuk, illetve használatuk megkötései.
Restricted (név/Keyword): csak meghatározott nevű vagy Keyword-ű modellhez csatolható.
Special: a Special Upgrade-ek nem vehetők fel a hire során.
Plentiful (X): egy crew legfeljebb x ilyen Upgrade-et használhat.
Játékmechanika
Flip
Ez a kifejezés jelenti azt, hogy húzol egy lapot, hogy véletlenszerű eredményt generálj. Mindig a Fate Deck legfelső
lapját húzod.
Erősség
A lapoknak a számuk kategóriájától függően erőssége van: gyenge, közepes és erős. Ennek például sebzésnél van
szerepe, ami az action-öknél így van feltüntetve: 1/2/3.
0-5: Weak
6-10: Moderate
11-14: Severe
A Black Joker 0 értékű, Weaknek számít, és ha számot kell meghatározni vele (pl. sebzést vagy gyógyulást), 0-t
eredményez. A Red Joker 14 értékű, és ha számot kell vele meghatározni, Severe+1 értéket eredményez.
Fate Módosítók
Bizonyos esetekben a húzás jobb vagy rosszabb eredmény felé hajlik, képességektől, körülményektől függően.
Ezeket a módosítókat – (negatív flip) és + (pozitív flip) szimbólum jelöli. Ha egy húzásra egyszerre jár pozitív és negatív
flip, egy-egy ellentétes kioltja egymást. Minden fennmaradt szimbólumért eggyel több kártyát kell húzni. Negatív flip
esetén a legkisebb értékű számít a kihúzottak közül, pozitív flip esetén a legmagasabb (vagy tetszés szerinti).
Ha a Black Jokert húzod, mindig az érvényesül. Ha a Red Jokert húzod, akkor is választhatod, ha – van a flipen. Ha
egyszerre húzod ki mindkét Jokert, a fekete érvényesül. Bad things happen in Malifaux.
A Fate modifier-ek számától függetlenül legfeljebb 4 lapot húzhatsz fel egy flipnél.
Ha egy próbán – van, nem lehet cheatelni, ahogy akkor sem, ha Black Jokert húztál.
Duel
Röviden: képességpróba. Amikor egy modell megpróbálkozik valamivel, saját statisztikájához húz egy lapot, és egy
célszámhoz méri (a cselekvés Target Numbere, vagy az ellenfél védekezőértéke plusz húzott lapja). Ha a célszámmal
egyenlő vagy nagyobb az érték, a duel sikeres.
Ha az action nem jelöl Resist Statot, akkor Simple Duelnek számít.
Ha megjelöli az ellenfél valamely védekezőértékét, akkor Opposed Duelről beszélünk.
Egy duel lépései:
- Ha a modell Master vagy Henchman, elkölthet 1 Soulstone-t. Ezzel vagy +-t ad a flipjére, vagy hozzáad egy előre
meghatározott színt. Ha opposed duelben van, és mindkét modell költhet Soulstone-t, a támadó jelenti be először a
Soulstone költést (vagy annak hiányát).
- Minden érintett modell felhúzza a módosítóknak megfelelő számú lapot. Kiválasztják a módosítónak megfelelőt, ez
lesz a Conflict kártya. Hozzáadja a vonatkozó stat értékét, ezt bejelenti ellenfelének.
- A játékosok ekkor cheatelhetnek. Opposed duelnél a kisebb értéket felmutató játékos cheatelhet először. Ha
megtette vagy nem akar, utána az ellenfél is cheatelhet. Duelenként csak egyszer lehet cheatelni. Ha a próbádon – van,
nem cheatelhetsz. Ha az ellenfél Red Jokert húzott, nem cheatelhetsz. Ha Black Jokert húztál, nem cheatelhetsz.
- A végső eredmény meghatározása: opposed duel esetén mindkét érintett modell duel végösszegét be kell jelenteni.
- Triggerek használata. A triggerek az action-ök bizonyos színek felhúzásánál működésbe lépő extra hatásai. Ezt a
trigger aktiválójának be kell jelentenie. Egy támadás alatt egyszerre egy trigger aktiválható. Ha mindkét modell triggert
aktivál, a támadó hatása érvényesül először.
- Végkimenetel meghatározása. A triggerek által esetleg módosított képesség végeredményét összevetjük a
célszámmal (ha van) és az ellenálló egység statisztikájának végösszegével. Ha eléri vagy meghaladja ezeket, a duel
sikeres. Ha valamelyiknek alatta marad, a duel sikertelen.
Action
Minden modell rendelkezik egy Action Limittel. Ez a közönséges modellek számára 2, a Masterek és Leaderek
számára 3 – ennyi cselekvést hajthat végre egy modell egy aktiváció alatt. A jelölésű action-öket Bonus Action-nek
nevezzük, és nem számítanak bele az Action Limitbe – de aktivációnként csak egy hajtható végre.
A Stat Cardokra nyomtatott action-ök leírása a következőképp épül fel: bal oldalt a jel, ha Bonus Action, majd a
cselekvés neve következik. Utána a hatótáv – ez lehet x, azaz közelharci, l, vagyis lövedék típusú, A, azaz aura
hatású, és p, ami pulzust jelent.
A x távolsága egyben a modell Engagement Range-ét is jelöli. Ha egy ellenséges figura ebben a tartományban áll,
úgy tekintendő, hogy közelharcot folytat vele. Ez a terület nem hagyható el Walk action-nel. A közelharcban álló
modellekre úgy hivatkozunk: engage-elve vannak, vagy engagementben vannak.
A A körülveszi a modellt, a modell teljes magasságáig minden, az aurában tartózkodó egységre hat, ha az LoS-ban
van az aura kibocsátójával. Az aura együtt mozog az azt generáló modellel.
A p abban különbözik az aurától, hogy egyszeri hatást érvényesít, utána megszűnik.
A hatótáv után az action stat-ja következik: az alap képesség, amihez lapot húzva számot adunk, hogy kiderüljön,
modellünk sikeresen végrehajtotta-e a cselekvést. Időnként a stat-hoz „beépített” szín is tartozik, ilyenkor minden húzás
olyan színűnek is számít, ami itt fel van tüntetve.
Az olyan action-ök, amikhez duelt kell húzni, megjelölnek egy célszámot (TN), illetve, ha opposed duel szükséges
hozzájuk, az ellenfél védekezőértékét. Amelyik action-höz Resist tartozik, az egy Attack Action; amelyikhez nem tartozik,
az egy Tactical Action.
Sebzés módosító
A damage flipet befolyásolja, mennyivel haladta meg a támadó érték a védekezőt.
Egyenlőség: — a damage flipen
1-5 közötti különbség: – a damage flipen
6-10 közötti különbség: nincs módosító
11 vagy nagyobb különbség: + a damage flipen
Általános Cselekvések
Ezekre az action-ökre minden modell képes anélkül, hogy külön rá lennének írva Stat Cardjukra.
Walk Action
A mozgás a leggyakoribb cselekvés. Egy modell egy Walk action-nel annyi inchet tehet meg, amennyi a Move értéke.
A modellek egyenes vonalban mozognak, de ha ki kell kerülniük valamit, Walk actionnél a teljes mozgást lebonthatják
több rövidebb távra is. Ha egy függőleges szakaszon másznak fel, a figura látszólag „megáll” a tereptárgy előtt, és
elhasználja annak magasságának megfelelő mozgás-értéket, majd közvetlenül a tetején folytatja útját. A repülő lények
ugyanígy működnek: ha egy tárgy fölött át akarnak repülni, először „megállnak” előtte, felfelé mozognak, átmennek
fölötte, majd a túloldalon lefelé ereszkednek.
Charge
Aktivációnként egyszer használható, ha a modell nincs engagementben. Egy kijelölt célpont felé a Move értékével
egyenlő inchre pusholjuk, majd végrehajthat egy x akciót, ami nem számít az Action Limitbe.
Interact Action
Használatával a modellel base contactban egy baráti Scheme Markert helyezhetünk el, ami nem lehet közelebb 4”-nél
egy másik baráti Scheme Markerhez. Ugyanezt az actiont használhatjuk, hogy base contactban minden ellenséges
Scheme Markert eltávolítsunk, illetve bizonyos Strategyk, Scheme-ek követelik meg használatát. Nem használható, ha a
modell engagementben van, vagy Disengage Actiont használt ebben az aktivációban.
Disengage
Egy ellenséges modellnek, amivel a Disengage-t végrehajtó egység engagementben áll, x képességére kell húznia.
Ezután a disengage-elő modellt Move értékének megfelelő inchre pusholjuk. Ha a támadás sikeres, rendes hatásai és
triggerei helyett csökkenti a pusht 2/4/6 inch-el. Ez utóbbi flip +-et kap minden további ellenséges modell után, amivel a
disengage-elő engagementben van.
Concentrate
Egy cselekvésként a modell Focused Conditiont kap. Egy opposed duel előtt csökkentheti magán ezt az értéket 1-el,
hogy +-et kapjon a duelre, illetve minden sebzés flipre, amit ez a duel eredményezhet.
Assist
Egy 2”-en belüli, baráti modellen használható. Csökkenti a Burning, Distracted vagy Injured Condition-ök értékét
1/2/3-al.
A mozgás egyéb formái:
Push
Egy modell nem önszántából való mozgását nevezzük pusholásnak – külső forrásból, nem saját cselekvéséből
mozog. A push mindig egyenes vonal, nem bontható le kisebb egységekre; ha valami az útjában van, a figurát ez
megakasztja a mozgásban.
Place
A modellek place-elésekor felvesszük őket, és lerakjuk egy másik, a kártya szövege szerint meghatározott helyen.
Ekkor a kiindulás és az elhelyezés között útban lévő tereptárgyak nem számítanak. Csak olyan helyre lehet őket placeelni, ahol egyébként is állhatnának (pl. háztetőre, ahová nem mászhatnak fel és nem állhatnak meg, nem).
Esés
Ha egy modell valamilyen okból lezuhan (lepusholják egy magas terepelemről, vagy elpusztítják a terepelemet, amin
állt), az esés magasságának felét sebződi, lefelé kerekítve.
Egyéb hatások:
Shockwave: Az action egy 30mm-es Shockwave markert helyez el a játéktéren, ami körül meghatározott méretű p
hatás jön létre (pl. Hand Grenade – Shockwave 2 = a Shockwave Marker körül 2”-es p hatást gerjeszt). Ezután a
markert el kell távolítani. A Shockwave-re nem hat sem a Cover, sem a Concealement.
Blast: Bizonyos támadások területre hatnak, ezt az b ikon jelöli. Ekkor egy úgynevezett Blast Markert kell használni,
amely 50mm-es kör. A támadás „becsapódásának” helyétől, azaz az eredetileg megcélzott modell base-étől indul ki, és
minden más modellre hat, aminek a base-ével érintkezik (kivéve, ha azok nincsenek LoS-ban az eredeti célponttal). bb
jelölés esetén az első Blast Markerrel érintkezve egy második, bbb esetén pedig egy harmadik markert is
alkalmazhatsz.
Summoning: Azt jelenti, hogy a játék folyamán jelenik meg egy modell a játéktéren valamilyen cselekvés hatására.
Alaphelyzetben a summonoló modellel base contactban jelennek meg, kivéve, ha a képesség másképp nem rendelkezik.
Ha nem lehet őket szabályosan elhelyezni, a summon csődöt mond. Summonolás után el kell dobni egy Pass Tokent; ha
nincs, az ellenséges crew kap egyet. Sok summonoló képesség megköveteli, hogy bizonyos Upgrade-et csatolj a
megidézett modellhez; ha ez nem lehetséges (pl. mert túllépné az Upgrade-ek Plentiful megkötését), a modell nem
jelenhet meg. Csakúgy nem jön létre az idézés, ha a modell a hire-nál jelzett limitet túllépné. A summonolt modell mindig
ahhoz a crew-hoz tartozik, amelynek egysége megidézte – tehát pl. parancsvarázzsal, babonázással kényszerített idézés
is az ellenfél táborát fogja gyarapítani, nem a miénket.
Replace: Amikor egy modellt egy másikkal kicserélsz, először lerakod base contactban a régi modellel az újat. Ezután
leveszed a régit. Az új modell health-je legfeljebb akkora lesz, mint az előzőé volt. Ha a régi modellen Condition vagy
Token volt, az új megkapja azokat. A summon típusú upgrade-eket megkapja az új, a régi upgrade-ek leesnek róla.
Ha a kicserélt modellek nem azonos crew-ba tartoztak, a régi modellt megöltnek kell tekinteni. Ilyen esetben nem
helyez el markert, és nem eredményez más játékbeli változást a halála (pl. VP gyűjtés).
Ha a régi modell aktivált volt, és nem hajtotta végre összes cselekvését, az új modell folytathatja az aktivációt a
maradék cselekvéssel.
Ha több modellt cserélsz le egyetlen újjal, bármelyik régivel lehet base contactba rakni az újat. A régi modellek
életerejét össze kell adni erre a célra. A régi modellek condition-jei közül a legmagasabb értékűt kapja meg az új.
Bury: A buried modellek lekerülnek a játéktérről, de még játékban lévőnek minősülnek. Aktiválódnak, de nem
tehetnek action-öket. Nem lehet őket semmilyen cselekvéssel célozni, ami nem kifejezetten buried modellekre
vonatkozik. Kizárólag Unbury útján kerülhetnek vissza a játékba: ekkor az unbury végrehajtója place-eli őket. Ha nem
tudja szabályosan elhelyezni őket az unbury során, a deployment zonájába kell tennie a modellt.
Corpse Marker: A Living, Undead és Beast karakterisztikájú modellek megölésekor levételük előtt birtokosuknak egy
30mm-es Corpse Markert kell velük base contactban elhelyeznie a játéktéren. A Construct karakterisztikájú lények
ugyanezen a módon egy 30mm-es Scrap Markert hagynak maguk után.
Kerekítés: Az esés és a mozgás kivételével minden esetben felfelé kell kerekíteni a tört számokat.
Relent: Ha egy modell egy baráti egységet céloz, a játékos dönthet úgy, hogy a célpont hagyja magát, nem védekezik
a találat ellen – ez a relent. Ilyenkor nem kell lapot húzni a duelre, úgy kell tekinteni, hogy a cselekvő egyenlőséggel sikert
ért el.
Condition-ök
Fast: A modell Action Limitje 1-el nagyobb következő aktivációja végéig, de legfeljebb 3. A Slow-val kioltják egymást.
Slow: A modell Action Limitje 1-el kisebb következő aktivációja végéig. A Fasttel kioltják egymást.
Staggered: A modell következő aktivációja végéig -2 Mv értéket kap, és nem mozgathatják vele szövetséges
egységek hatásai.
Stunned: A modell következő aktivációja végéig nem használhat Triggereket, action-jei pedig beleszámítanak az
Action Limitbe.
Burning +X: A modell ég. A befejező fázisban 1-et sebződik, plusz 1-et minden 3 Burning Condition-ért, ami rajta van.
Distracted +X: A modell következő dueljére, mely egy ellenséget céloz, –et kap. Ezután a Distracted csökken 1-el.
Focused +X: Egy Focus Action-nel növelhető értéke 1-el. Egy opposed duel előtt a modell csökkentheti Focused
Condition-jét, cserébe +-t kap a duelre és az azt követő sebzésre.
Poison +X: A modellt megmérgezték. A befejező fázisban 1-et sebződik, plusz 1-et minden 3 Poison Condition-ért,
ami rajta van. Ezután a Poison csökken 1-el.
Adversary (X): Az X nevű, karakterisztikájú vagy keyword-ű modellek +-t kapnak opposed dueljeikre ez ellen az
egység ellen. Egy Attack Action alatt csak egyszer nyerhet ebből előnyt egy modell. Az Adversary Condition a befejező
fázisban megszűnik.
Shielded (X): 1-el csökkenti a modellt érő sebzéseket, legföljebb 0-ig. Valahányszor felfog egy sebzést, a Condition
értéke 1-el csökken. A befejező fázisban a Shielded Condition megszűnik.
Injured (X): A modell Df és Wp statjai X-el csökkennek. A befejező fázisban az Injured Condition megszűnik.
Fate Deck
A Malifaux sajátossága, hogy a véletlent nem dobókockákkal, hanem kártyapaklikkal szimulálja. Amikor egy
képességpróbát hajtunk végre, hogy lássuk, sikerül-e a modellnek végrehajtania a cselekvést, a pakliból húzunk lapot.
Egyes cselekvések szempontjából nem mindegy, milyen színű lapot húzunk, hogy az sikerrel járjon. A Fate Deck négy
színe: Rams (R, a Kőr megfelelője), a Crows (c, a Pikk megfelelője), a Masks (m, a Káró megfelelője) és a
Tomes (T, a Treff megfelelője).
Vásárolhatók kifejezetten a Malifaux-hoz készített figurás paklik, de helyettesíthetők közönséges francia kártyával is
(szükség van egy fekete és egy vörös Jokerre is). A Black Joker értéke 0, és színtelennek számít. A Red Joker értéke 14,
és olyan színűnek számít, amilyennek az azt kihúzó játékos kívánja.
A Malifaux támogatja az intézményesített csalást. Mindkét játékos kezében van hat-hat lap; ez a Control Hand. Ha
elégedetlenek a próbán húzott lappal, azt eldobják, és helyette leraknak egyet a kezükben tartottak közül – ezután ez
lesz a próba szempontjából érvényes. Ezt nevezzük úgy: Cheating Fate.
A kihúzott, elhasznált lapokat félretesszük egy ún. Discard Pile nevű kupacba. Ennek jól láthatónak kell lennie, hogy
mindkét játékos láthassa, mely lapokat használta ellenfele.
Soulstone felhasználás
A játék kezdetén, a hire során fel nem használt pontok a Soulstone Poolba kerülnek; induló mérete legfeljebb 10 lehet.
Ezeket a Soulstone-okat változatos helyzetekben lehet felhasználni a játék során. Minden Master és Henchman
Soulstone-használónak minősül.
Új lapok húzása: A kezdő fázisban a control hand felhúzása után a játékos elkölthet egy Soulstone-t. Ekkor felhúz két
lapot, majd eldob két lapot.
Duel javítása: Egy Soulstone-használó modell duel flipje előtt a játékos bejelentheti, hogy elkölt egy Soulstone-t.
Ekkor vagy +-t ad a következő flipre, vagy hozzáad egy előre kijelölt színt a duelhez.
Sebzés blokkolása: Mielőtt damage flipre húznak egy Soulstone-használó ellen, játékosa bejelentheti, hogy elkölt
egy Soulstone-t. Ekkor a damage flip –et kap.
Sebzés csökkentése: Miután megállapították a sebzést, ami egy Soulstone-használót ér, birtokosa bejelentheti, hogy
elkölt egy Soulstone-t. Ezután flipel egy lapot, hogy 1/2/3-al csökkentse a modellt érő sebzést, legfeljebb 0-ig.
A terep
Egy játék mindig a terep felállításával kezdődik. A Malifaux standard játékterülete 36×36” méretű. Tereptárgyakat be
lehet szerezni modellboltokból, de kis fantáziával egy könyv, egy cigarettásdoboz vagy egy gyufásskatulya is megteszi.
A játékosoknak előre meg kell állapodniuk, melyik tereptárgy milyen tulajdonságokkal bír.
– Magasság. A modellek Size (Sz) statisztikája szempontjából figyelembe kell venni, milyen magasnak számítanak a
tereptárgyakhoz képest. Egy 2-es méretű Guild harcos könnyedén átlát az 1-es méretű deszkakerítés fölött, és tüzet
nyithat a túloldalon állókra. Egy 1-es méretű gremlin ezt nem teheti meg.
Egy 1-es méretű lény egy másik 1-es méretű lény vagy akadály fölött átláthat a mögötte álló 2-es méretű lényre, és
vica versa; így az nem blokkolja a LoS-t, hiába áll előtte.
– Mászhatóság. A mászható tereptárgyak oldalánál a modell annak magasság értékét teszi meg felfelé inchben,
amikor mászik. Ugyanitt ki kell jelölni, melyik terep tetején állhatnak modellek, és melyiken nem.
– Blocking. Egyszerűen azt jelenti, hogy tömör elem, ami gátolja a látást. Pl. téglafal.
– Dense Terrain. Az ilyen területek gátolhatják a látást, de átjárhatóak. Aki dense-ben áll, kilát belőle, és őt is látják a
kívül állók, de a dense két ellentétes oldalán állók között nem húzható LoS. Pl. sűrű bozót.
– Shadow. Ha egy modell egy magas terepen áll, de nem közvetlenül a szélén, más modellek behúzódhatnak a
magaslat tövébe, hogy védekezzenek. A shadow az a terület, ami körülveszi a magas terepelemeket, és így védelmet
nyújthat: akkora, mint a terep magassága, de legfeljebb 3” annak szélétől számítva. Ha egy modell, aminek magassága
egyenlő vagy kisebb, mint a terepé, a shadow-ban van, csak akkor húzhat LoS-t a terep tetején álló modellhez, ha az
közelebb van a terep széléhez, mint a shadow-ban álló modell.
Ha egy modell shadow-ban áll, és egy másik modell l-t használ ellene úgy, hogy legalább egy LoS húzható a
shadow-t generáló tereptárgyon keresztül (magyarán a célzott modell félig takarásban van), a célpont +1 Df-et kap e
támadás ellen, az esetleges sebzés pedig –et kap.
– Concealing. Ha a LoS ilyen terepen halad át két modell között, a célzott modell ellen minden nem x típusú támadás
–et kap. A concealingben álló modell figyelmen kívül hagyhatja ezt, ha a LoS 1”-nyi vagy kevesebb ilyen területen halad
át. Ilyen terep például a köd.
– Destructible. Az ilyen tereptől 1”-en belül álló modellek tehetnek egy actiont, hogy eltávolítsák a játékból a
megsemmisíthető tárgyat. (Ilyenkor a tetején álló modell leesik.) Ilyenek lehetnek a faládák, hordók, ablakok, faajtók.
– Hazardous. Veszélyes terep. Ha egy modell áthalad ezen a terepen, vagy rajta állva actiont hajt végre, elszenvedi a
terep által okozott hátrányokat. Ez lehet Burning +1, Poison +1, vagy egyszerűen 1 pontnyi sebzés. A veszélyes terep a
legváltozatosabb formákat öltheti: tövisbozót, láva, sav, méreg, tűzvész stb.
– Severe. Nehéz terep. A nem Place típusú mozgások felükre csökkennek ezen a terepen. Lehet víz, sár, jég, köves
hegyoldal és hasonlók.
– Átjárható. A legtöbb tereptárgy, pl. sziklák, tömörek, nem lehet beléjük hatolni. A légies (incorporeal) lények
áthaladhatnak rajtuk, de nem állhatnak meg a közepükön. Egyes épületek lehetnek átjárhatóak: üregesek, a modellek
behatolhatnak a belsejükbe, esetleg az ablakokat, ajtókat használva támadhatnak onnan.
– Impassable. Átjárhatatlan terep. A legtöbb tömör elem magától értetődően átjárhatatlan, de a 4”-nél magasabb
terepelemek (tornyok, sziklafalak, mágikus akadályok stb.) a repülő modelleket is meggátolják a haladásban.
A játék előkészítése
- Encounter méret meghatározása
A játékosok megállapodnak, hány pontot használhatnak crew hire-ra. Az átlagos encounter méret 50 pont.
- Terep felállítása
Elhelyezzük a tereptárgyakat, és megbeszéljük, melyik milyen tulajdonságokkal bír. Általában a 36×36” méretű terep
egyharmadát borítják tereptárgyak.
- Deployment és Strategy meghatározása
Mindkét játékos megkeveri a Fate Deck-jét, és húz egy lapot (az egyenlő lapokat és a Jokert újrahúzzuk). Aki
magasabbat húz, az a Támadó, aki alacsonyabbat, az a Védekező. A Támadó számít kezdeményező játékosnak az első
kör Initiative Flipjéig. A Támadó által húzott szín határozza meg, mi lesz a Strategy. A Védekező által húzott szín
határozza meg, mi lesz a Deployment.
- Scheme generálás
A Támadó játékos húz öt lapot, amelyeknek száma alapján öt különböző Scheme áll a játékosok rendelkezésére (az
egyforma számok és a Jokerek helyett újat húz).
- Frakció és Leader választás
Mindkét játékos bejelenti, melyik frakcióval játszik, és melyik modell lesz a Leadere. Leader Master vagy Henchman
modell lehet. A Leader hire-olása nem kerül pontba. Master nem kerülhet olyan crew-ba, amelyet Henchman vezet. A
Leader kiválasztása titokban zajlik, és egyszerre kell bejelenteni, akár úgy, hogy a két játékos felírja egy papírra az övét,
és egyszerre mutatják meg.
- Hire Crew
Ez a modellek és upgrade-ek választását jelenti. Olyan modelleket lehet a crew-ba választani, amiknek egy vagy több
Keywordje megegyezik a Leader-ével. A modellek és upgrade-ek összköltsége nem lépheti túl az encounter méretet.
Választható a crew-ba továbbá bármely egység a Leaderrel azonos frakcióból, amely nem osztozik a Leader
Keyword-jein, ám ők 1-el magasabb költségűnek számítanak. Kivételt képeznek a versatile karakterisztikájú, azonos
frakciójú lények, az ő költségük ilyenkor nem emelkedik.
Alapból egyféle modellből csak egyet vehetsz fel. Ha a Master, Henchman, Enforcer vagy Minion karakterisztikája
után szerepel egy szám, az jelzi, hogy ennyit lehet hire-olni a csapatba.
A hire során minden modellhez legfeljebb egy upgrade csatolható. Játék közben többet is felvehetnek.
A hire alatt fel nem használt pontok a crew Soulstone Pooljába kerülnek, amely induláskor legfeljebb 10 pontnyi lehet.
A totem típusú lények csak akkor hire-olhatók, ha a totem karakterisztikájuk mellett jelzett másik lény szintén a crew
tagja. Költségük ekkor a hire során 0-nak tekintendő. Játék során csak akkor kerülhetnek a pályára, ha a hozzájuk kötött
másik lény még játékban van.
- Reveal Crew
A játékosok felfedik egymásnak az összeállított crew-jaikat.
- Scheme választás
Az ellenfél crew-jának ismeretében a korábban meghatározott öt Scheme közül mindkét játékos titokban választ
kettőt-kettőt. Ezt célszerű leírni egy papírra, és csak akkor megmutatni, amikor a Scheme-ből VP-t szerez.
- Deployolás
A Támadó játékos választ egyet a korábban meghatározott két Deployment zóna közül, és kétfelé osztja a crew-ját. A
Védekező játékos kiválasztja a Támadó crew-jának egyik felét, aki ezt felállíthatja. Ezután a Védekező deployolja összes
modelljét, végül a támadó a védekezők állásának ismeretében rakhatja le maradék figuráit.
- Játék kezdete
Mindkét játékos megkeveri a Fate Deckjét. Ekkor következnek be azok a hatások, amik a „játék kezdetén” történnek.
Ha több ilyen van, a Támadó Játékos határozhatja meg sorrendjüket.
Egy kör fázisai
Kezdő fázis
- Lapok eldobása. A játékosok bármennyi lapot eldobhatnak a kezükből a Discard Pile-ba.
- Ha kevesebb lapjuk van a maximum kéz méretnél (6), annyit húznak, hogy ezt elérjék. Ezután mindkét játékos
elkölthet 1 Soulstone-t, hogy húzhasson két lapot, majd el kell dobniuk annyit, hogy max hand size-on legyenek.
- Mindkét játékos húz egy lapot. A húzáshoz hozzá kell adni a Pass Tokeneket. A kisebb lapot húzó, egyenlőség
esetén az előző kezdeményező játékos cheatelhet először. Akinek nagyobb az Initiative Flip végösszege, az lesz ebben
a körben a kezdeményező játékos. Ezt követően a Pass Tokenek megsemmisülnek.
- Bekövetkezik minden olyan hatás, amire az van írva: „During Start Phase”. A kezdeményező játékoséi történnek
meg először.
- Az a játékos, akinek kevesebb modellje van az ellenfélnél, annyi Pass Tokent kap, amekkora a különbség a két
crew között.
Aktivációs fázis
- Passz. Aki aktiválna, eldobhat egy Pass Tokent, és továbbléphet a 4. lépésre.
- Az éppen aktív játékos választ egy modellt, amit korábban nem aktivált. Egy modell egy körben bármilyen hatás
vagy képesség mellett is legfeljebb kétszer aktiválódhat.
- A kiválasztott modell aktiválódik.
– bekövetkeznek azok a hatások, amikre az van írva: „At model’s Activation”
– ezután bekövetkeznek azok a hatások, amikre az van írva: „After model’s Activation”
– a modell cselekedhet; a Leader háromszor, a többi modell kétszer, plusz végrehajthat aktiválásonként egy bonus
actiont, ha rendelkezik ilyennel
– az aktiválódás véget ér; bekövetkeznek azok a hatások, amikre az van írva: „At the end of model’s Activation”
– ha rendelkezik ilyen képességgel, Chain Activation-ben következhet a crew egy másik modellje. Zsinórban egymás
után legfeljebb két modell aktiválódhat így, azután mindenképp az ellenfél következik!
- Az ellenfél válik az aktív játékossá, és kezdheti újra az 1. lépéstől a fázist.
Befejező fázis
- Bekövetkeznek azok a hatások, amikre az van írva: „kör végén”.
- A játékosok VP-t kapnak a Strategy-ből és a Scheme-ekből. Strategy-ért legfeljebb 4, Scheme-ért egyenként
legfeljebb 2 VP kapható. Az első kör végén senki sem kaphat VP-t.
- Ha elérte az 5. kör végét, a játék véget ér. A játékosok VP-t kapnak azokból a Scheme-ekből, amik a játék végére
vonatkoznak.
- A discard pile-okat vissza kell keverni a Fate Deck-be.
- Megkezdődik a következő kör Kezdő fázisa.
Deployment típusok:
R: Standard Deployment – A játékosok a pálya két szélén, egy-egy 8” széles sávban állíthatják fel modelljeiket. A
középvonal vízszintesen szeli át a pályát.
c: Corner Deployment – A játékosok a pálya két átellenes sarkában, a saroktól számított 12”-ig helyezhetik el a
modelleket. A középvonal átlósan szeli át a pályát.
T: Flank Deployment – A játékosok a pálya két átellenes sarkában, két 18”x9” méretű, L alakú sávban deployolnak.
A középvonal átlós.
m: Wedge Deployment – A játékosok egy 36” széles, 12” magas háromszög formájában állíthatják fel egymással
szemben modelljeiket. A középvonal vízszintes.
Strategy-k:
R: Turf War – Oszd négy negyedre a pályát, minden negyed közepére, illetve a pálya középpontjára helyezz egy
semleges Strategy Markert! A Strategy Markerek átjárhatatlannak számítanak. Egy modell Interact Actionnel célozhat egy
Strategy Markert, amivel Base Contactban áll. Ekkor az ellenségesről semlegesre, vagy semlegesről barátira változik.
Ha egy modell megöl egy ellenséget, átválthat egy Strategy Markert, ami a megölt modell negyedében van (a
középponti mindegyik negyedbe beleszámít; ha az elesett egység két negyedbe is belelógott, az őt megölő játékos
dönthet).
Minden kör végén kap 1 VP-t bármely crew, amelynek több baráti Strategy Markere van, mint ahány VP-t eddig ebből
a Strategy-ből szerzett.
T: Plant Explosives – Deployolás után, kezdve a kezdeményezővel, a két játékos felváltva Explosive Tokeneket
helyez modelljeire. A minionokon maximum egy lehet, a többin maximum kettő. A modellek egy Interact Actionnel
eldobnak egy Explosive Tokent magukról, és base contactban lerakhatnak egy Strategy Markert (nem lehet 6”-nél
közelebb egy másik baráti Strategy Markerhez). A base contactba kerülő modellek egy Interact Actionnel levehetik a
Strategy Markert, és kapnak egy Explosive Tokent. Ha megölnek egy modellt, amin Explosive Token van, a 3”-en belül
álló ellenséges modellek egyike megkaphatja ezeket a tokeneket; ha nincs körülötte ellenség, a tokenek elvesznek.
Minden kör végén kap 1 VP-t bármely crew, amelynek több baráti Strategy Markere van az ellenfél térfelén, mint
ahány VP-t eddig ebből a Strategy-ből szerzett. (A középvonalon lévők is érnek.)
m: Corrupted Idols – Minden kör elején, az Initiative Flip után, a kezdeményező játékos által húzott szín alapján le
kell tenni egy Strategy Markert a középvonalra.
– m: a kezdeményező játékosnak balról 8”-re.
– T: a kezdeményező játékosnak jobbról 8”-re.
– R: a középpontra.
– c: a kezdeményező játékos által választott szélre.
– Joker: húzz egy új lapot a Marker letételének meghatározásához!
Ha kétszer egymás után ugyanoda kerülne a Strategy Marker, az új Base Contactban jelenik meg a másik mellett a
középvonalon. Ha harmadszor is ugyanoda kerülne, abban a körben nem jelenik meg új Strategy Marker.
Ha egy modell base contactba kerül egy Strategy Markerrel, megcélozhatja egy Interact Actionnel. Ekkor három
pontnyi nem csökkenthető sebzés éri, ami figyelmen kívül hagyja a Hard to Kill képességet. Legfeljebb annyit sebződik,
amennyi életereje maradt. Ezután a Strategy Markert annyi inchre tetszés szerint áthelyezheti, amennyit sebződött a
modell (akkor is, ha az ettől meghalt).
Minden kör végén 1 VP-t kap az a crew, amelynek ellenfele térfelén több Strategy Marker van, mint ahány VP-t ebből
a Strategy-ből szerzett.
c: Reckoning – Minden kör végén 1 VP-t kap az a crew, amely több ellenséges modellt ölt meg ebben a körben,
mint ahány VP-t eddig ebből a Strategy-ből szerzett. A Leaderek és a Masterek három modellnek számítanak.
Scheme-ek:
1: Detonate Charges – Annak a körnek a végén, amikor legalább 2 Scheme Markered van 2”-en belül egy
ellenségtől, felfedheted ezt a Scheme-et. Ekkor le kell venned két Scheme Markert az ellenség mellől, és kapsz 1 VP-t.
Ha a játék végén van legalább 2 Scheme Markered 2”-en belül ugyanettől a modelltől, újabb 1 VP-t kapsz.
2: Breakthrough – Ha a kör végén legalább 1 Scheme Markered és legalább 1 modelled az ellenséges Deployment
Zonában van, és nincs 3”-en belül a modelledtől ellenség, felfedheted ezt a Scheme-et. Ekkor le kell venned a Scheme
Markert, és kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén három vagy több Scheme Markered van az ellenséges Deployment Zonában,
kapsz 1 VP-t.
3: Harness the Ley Line – Ha a kör végén legalább 3 Scheme Markered van a középvonalon, felfedheted ezt a
Scheme-et. Ekkor le kell venned három Scheme Markert, és kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén legalább 3 Scheme
Markered van a középvonalon, kapsz 1 VP-t.
4: Search the Ruins – Ha a kör végén az ellenfél térfelén, legalább két különböző tereptárggyal base contactban van
Scheme Markered, felfedheted ezt a Scheme-et. Ekkor vegyél le két Markert, és kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén az
ellenfél térfelén, legalább három különböző tereptárggyal base contactban van Scheme Markered, kapsz 1 VP-t.
5: Dig Their Graves – Miután megöltél egy ellenséges modellt, ami 1”-en belül van egy vagy több Scheme
Markeredtől, felfedheted ezt a Scheme-et. Vegyél le egy Markert, és kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén legalább három
különböző Corpse vagy Scrap Markertől 1”-en belül egy-egy külön Scheme Markered, kapsz 1 VP-t.
6: Hold Up Their Forces – Ha a kör végén két vagy több modelled nála nagyobb költségű ellenséges modellel van
engage-elve, felfedheted ezt a Scheme-et. Ekkor kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén két vagy több modelled nála nagyobb
költségű ellenséges modellel van engage-elve, kapsz 1 VP-t.
7: Take Prisoner – A játék kezdetén titokban jegyezd fel az egyik ellenséges miniont! Ha a kör végén egy modelled
engagement-ben van a felírt minionnal, és nincs más ellenséges modell 4”-en belül, felfedheted ezt a Scheme-et, és
kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén egy modelled engagement-ben van a felírt minionnal, vagy a Scheme felfedése után egy
másik ellenséges modell megölte ezt a miniont, újabb 1 VP-t kapsz.
8: Power Ritual – Ha a kör végén van egy Scheme Markered 3”-en belül egy saroktól, amely nincs a saját
Deployment Zone-odban, felfedheted ezt a Scheme-et. Vedd le a Scheme Markert, és kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén
három vagy több különböző saroktól 3”-en belül van Scheme Markered, amik közül legfeljebb 1 van a saját Deployment
Zone-odban, kapsz 1 VP-t.
9: Outflank – Ha a kör végén a középvonal és a játéktér szélének két találkozásától 3”-en belül van egy-egy
modelled, felfedheted ezt a Scheme-et és kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén is van egy-egy modelled ezeken a pontokon,
kapsz 1 VP-t.
10: Assassinate – Ha a kör végén az ellenséges Leader él és életerejének csak fele vagy kevesebb van meg,
felfedheted ezt a Scheme-et, és kapsz 1 VP-t. Ha a játék végén az ellenséges Leader nincs játékban, kapsz 1 VP-t.
11: Deliver a Message – A játék kezdetén titokban jegyezz fel egy ellenséges Leadert vagy Mastert! Ha egy modelled
1”-en belül van a feljegyzett modelltől, a modelled tehet egy Interact Actiont. Ekkor kapsz egy VP-t. Ha a játék végén a
feljegyzett modell él, és 2”-en belül van egy baráti Scheme Markertől, vagy ha a feljegyzett modellt egy vele egy oldalon
álló egység megöli, kapsz még 1 VP-t.
12: Claim Jump – A játék kezdetén titokban jegyezz fel egy baráti nem-Leader modellt! Ha a kör végén a feljegyzett
modell a középponttól 2”-en belül van, és 3”-en belül nincs körülötte ellenség, felfedheted ezt a Scheme-et, és kapsz 1
VP-t. Ha a játék végén a feljegyzett modell még mindig él, életerejének legalább fele megvan, és 2”-en belül van a
középponttól, kapsz 1 VP-t.
13: Vendetta – A játék kezdetén titokban jegyezz fel egy baráti, nem-Totem modellt és egy nála több pontba kerülő,
ellenséges nem-Leader modellt! Ha a feljegyzett baráti modell megsebzi a feljegyzett ellenséges modellt, és utóbbinak
életerejéből már csak fele vagy kevesebb maradt, de még mindig játékban van, felfedheted ezt a Scheme-et, és kapsz 1
VP-t. Ha a játék végén a feljegyzett baráti modell él, a feljegyzett ellenség pedig nem, kapsz 1 VP-t.
Ha megtetszett innen tudtok rendelni figurákat.