Szabályok

Magic the Gathering szabályok

A Magic the Gathering a világ leghíresebb kártyajátéka. Az 1993 alapítás óta folyamatosan nőtt a játékos szám. Azóta körülbelül 12 millióan játsszák (2011-es adat). A játékot két vagy több játékos játszhatja nyomtatott, vagy virtuális lapokból készült paklikkal. A következő sorokon az MTG Arena csomaghoz járó szabálykönyv fordítását olvashatjátok.

Kezdés:

  1. Keverjétek meg a paklikat
  2. Válasszátok ki a kezdő játékost véletlenszerűen (dobókocka dobással, érme feldobással stb).
  3. Legyen kéznél valami, amivel méritek az életpontokat (kocka alkalmazás), 20 életről indultok
  4. Húzzatok hét lapot és nézd meg a kezdő kezed. Ha nem tetszik amit húztál elsőre vissza teheted mind a hét kártyát, megkeverheted a paklit és húzhatsz új hét darabot (Mulligan). Viszont ahányszor mulligan akciót választod annyi lapot kell a paklid aljára tenni.
  5. Ha megvan mindkét játékosnak a kezdő kártyái, kezdődhet a játék. Akié az első kör, az kihagyja az első körben lévő laphúzását.

Egy kör az következő fázisokból áll:

  • – Visszaforgatás (Untap): ilyenkor minden kártyát visszaforgatunk alapállásba.
  • – Fenntartás (Upkeep): Néhány Enchantment, Artifact, vagy lény ebben a fázisban fejti minden körben érvényesülő pozitív, vagy negatív hatását.
  • – Húzás (Draw): A játékos húz egy lapot a pakliból.
  • – Első fő fázis (First Main Phase): ilyenkor játszhatjuk a körönkénti egy földet, a lényeinket és egyéb lapokat.
  • – Harc: harcnál a támadó jelzi, hogy mivel akar támadni, és kijátssza a különböző képességeket. A védő kiválasztja, hogy melyik lénnyel mit akar blokkolni, kijátszhat instantokat, majd a sebzéskiosztás következik.
    • – Támadók kijelölése. Kizárólag csak az ellenfél vagy az ellenfél Planeswalkere támadható, az ellenfeled lényei nem.
    • – Védők kijelölése. Ki kell választani melyik lénnyel blokkoljuk a támadókat. Egy lényt akár több védővel is lehet blokkolni, ilyenkor a támadó dönti el a sorrendet, hogy melyik védőt támadja először, másodszor stb.
    • – Sebzés kiosztás (Combat Damage)
  • – Második fő fázis (Second Main Phase): ugyanaz mint az első, ha esetleg elfelejtettünk valamit kijátszani, most megtehetjük.
  • – Kör vége (Cleanup): Ebben a fázisban szűnnek meg a körben leosztott sebzések, illetve érnek véget a kör végéig (until end of turn) tartó hatások. Ha a játékos kezében 7 lapnál több van, ki kell dobnia a temetőbe lapo(ka)t, amíg 7 nem lesz.

 

Varázslatok kijátszása: A varázslatok (lény varázslatok is) manába kerülnek. Ennek a költségét a kártya jobb felső sarkában találhatod meg. Az alábbi Rin and Seri kártya például egy piros, egy zöld, egy fehér és egy bármilyen színű manába kerül (összesen négybe). Az elköltött manákat a földek elforgatásával jelöljük. Ha sikeresen kijátszottál egy varázslat kártyát, két dolog történik. Egyrészt elforgatjuk a földeket, hogy jelöljük a költségeket.Továbbá ha instant varázslat (amit bármikor ellőhetsz, nem csak a saját körödben) vagy varázslat volt, akkor hajtsd végre a kártyán olvasott instrukciókat, majd helyezd a temetőbe a kártyát. Ha lény, planeswalker, artifact vagy enchantment a kártya akkor a játékos elé kerül. A leidézett lények első körben nem támadhatnak és nem aktiválhatnak képességet (summoning sickness).

Planeswalkers – a planewalkerek erős szövetségesek, akiket megidézhetsz, hogy érted harcoljanak. Amint leidézel egyet azonnal használhatod a képességeit. Amikor támadsz kiválaszthatod az ellenfél PW-jét. Ilyenkor az ellenfeled ugyanúgy tud blokkolni. Egyszer egy körben tudod aktiválni a szövetségesed, amikor sorcery varázslatot is tudnál használni. Amikor aktiválod vond le vagy add hozzá a megfelelő mennyiségű jelzőt a kártyáról. A PW a jobb alsó sarokban található hűség jelzővel indul. Ha 0 vagy mínuszba kerül ez a jelző, tedd a PW-t a temetőbe.

Kulcsszavak:

  1. (tap): Forgasd el a pályán lévő permanenst és fizesd ki az elforgatás költségét. A kártyát ebben a körben nem aktiválhatod még egyszer.
  2. Aktivált képesség: A kártyán lévő aktivált képességet bármikor aktiválhatod, mint egy instant varázslatot, egészen addig, amíg ki tudod fizetni az árát. Nem tudod aktiválni a képességet, ha a kártyát már tappelted vagy summoning sickness hatása alatt áll.
  3. Attach: mozgasd az Aura vagy Equipment kártyát egy adott permanens vagy játékosra
  4. Aura: egy adott permanensre lehet felhelyezni. Az aura kártya addig rajta marad és kifejti a hatását amíg a felette lévő kártya el nem pusztul. Ilyenkor az aura is a temetőbe kerül.
  5. Battlefield: Te és az ellenfeled megosztoztok a pályán. A permanens kártyák kerülnek a csatatérre, az instant és sorcery kártyák sohasem.
  6. Color: összesen 5 mana szín van a Magicben: zöld, kék, fehér, fekete és piros. A kártya költségét határozza meg a színek összessége.
  7. Colorless: A földek és a legtöbb artifact színtelen. Ha valami azt mondja, hogy válassz egy színt, akkor nem választhatod a színtelent.
  8. Combat Damage: harc fázisban elszenvedett sebzést jelöli. Egy lény az erejének megfelelő mennyiségű sebzést tud kiosztani.
  9. Controller: a varázslat irányítója a kijátszója.
  10. Converted mana cost: a teljes mana költség, amibe kerül a kártya, színtől függetlenül. Pl.: 2 kék és 3 színtelen mana = 5 converted mana cost
  11. Cost: ennyibe kerül a kártya vagy képesség aktiválása.
  12. Counter a spell or ability: Megelőzöl egy adott képességet vagy kijátszott kártyát. Ha megelőzöl egy varázslatot az a temetőbe kerül.
  13. Counter on a permanent: Képességek és varázslatok lehetővé teszik, hogy számlálót helyezz el egy kártyán. Egy számláló általában megváltoztatja a kártya tulajdonságait.
  14. Create: hogy létrehozz egy jelző lényt helyezz a csatatérre egy jelölő kártyát.
  15. Damage: sebezni ellenfélbe, lénybe vagy planeswalkerbe tudsz. A lény sebzést, ha nem pusztul el, a kör végén vissza kapja az összes életét. A planeswalker és az ellenfeled levonja a sebzést a megfelelő számlálóból.
  16. Deathtouch: ezzel a képességgel rendelkező lény bármilyen sebzést oszt ki ellenfélbe elpusztítja azt.
  17. Defender: a lény nem támadhat
  18. Destroy: mozgasd az elpusztított permanenst a temetőbe.
  19. Dies: amikor egy lény meghal, mozgasd a temetőbe
  20. Discard: helyezz egy kártyát a kezedből a temetőbe. Ha a köröd végén több, mint 7 kártya marad a kezedben el kell dobnod annyit, hogy hét maradjon.
  21. Double Strike: a lény kétszer sebez a támadási értékének megfelelően. Ha van first strike vagy double strike valamelyik lényen akkor külön fázisuk van a harci fázis elején, ha kijelölték a védőket. Utánuk normál módon folytatódik a harc a normál sebzésekkel.
  22. Enchant: egy másik kártyára helyezni egy aura képességet.
  23. Enchanted: amikor egy lényen már szerepel egy aura képesség.
  24. Enters the battlefield: amikor lekerül a csatatérre
  25. Equip: egy felszerelést lehet egy lényre helyezni.
  26. Exile: a kártya kikerül a játékból
  27. Fight: két lény az erejük összegét sebzi a másikba
  28. First strike: a lény elsőnek üt a harc fázis előtt. Ezután végbemegy a további harcolások
  29. Flash bármikor kijátszható, amikor egy instant varázslat is.
  30. Flying: a repülő lényeket csak másik repülő lény, vagy reach blokkolhatja.
  31. Graveyard: a temetőbe kerülnek az eldobott lapok. Arccal felfelé kerülnek ide a kártyák, bármikor megnézhetőek.
  32. Hand: a játékos kézben tartott kártyái
  33. Haste: lény ezzel a képességben támadhat a leidézett körében.
  34. Hexproof: megakadályozza, hogy az ellenfél bármilyen képességet vagy varázslatot használjon erre a lényre
  35. Indestructible: képességek vagy varázslatok nem pusztítja el a lényt. Más ok miatt a temetőbe helyezhető.
  36. Legendary: csak egy legendás lény vagy planeswalker lehet ugyanazon az oldalon ugyanazzal a névvel.
  37. Library: a húzópakli arccal lefelé. Elveszted a meccset ha húznod kell, de elfogyott a paklid
  38. Lifelink: a lény a sebzés mértékét gyógyítja a tulajdonos játékoson
  39. Mana: a földek összessége amiket képességekre vagy varázslatokra használhatóak.
  40. Menace: csak két vagy több lény blokkolhatja ezt a lényt
  41. Mulligan: kezdőkéz cseréje
  42. Opponent: ellenfeled
  43. Owner: az a játékos, akinek a könyvtárában kezd az adott kártya.
  44. Permament: az az artifact, creature, enchantment vagy planeswalker ami a pályán szerepel.
  45. Player: Te vagy az ellenfeled
  46. Protection: ha egy lénynek védelme van valamitől (pl.: lénytől vagy színtől) akkor akkor az nem blokkolhatja, célozhatja, sebezheti, felszerelheti, vagy enchantolhatja.
  47. Reach: a lény blokkolhat repülő lényeket
  48. Reveal: megmutatja a kártyát vagy kártyáit minden játékosnak
  49. Sacrafice: valamilyen permanens kártya feláldozása, aminek hatására a tulajdonos temetőjébe kerül a kártya.
  50. Scry: Megnézel x mennyiségű lapot és vagy a paklid tetejére vagy az aljára helyezed tetszőleges sorrendben. Például Scry 2 nél megnézed a két felső lapot 1.: felülre rakod mindkettőt tetszőleges sorrendben 2.: egyet felülre egyet alulra 3.: kettőt a paklid aljára helyezel tetszőleges sorrendben.
  51. Search: kikeresel egy kártyát a paklidból
  52. Spells: a földek kivételével minden kártya varázslat.
  53. Target: az aktuális kártya célpontja.
  54. Token: valamilyen varázslat, hatás vagy képesség hatására létrejövő permanens. Ezek nem a temetőbe kerülnek elpusztulásukkor, hanem a játékból ki.
  55. Trample: akinek átütése van az a többlet sebzést a blokkolás után az ellenfélbe sebzi.
  56. Triggered abilities: valamilyen hatásra létrejövő esemény.
  57. Untap: kártya felfelé forgatása, hogy utána újra használható legyen.
  58. Up to: legfeljebb ennyi kiválasztása. Ilyenkor kevesebb célpont választható, több nem.
  59. Vigilance: a lény nem fordul ki, amikor támad.
  60. X: amikor X-t látsz akkor minden mellé van írva az X feltétele, hogy mit jelöl.
  61. You: a kártya kijátszója.