Magic The Gathering

Magic the Gathering: a Commander formátum szabályai

A Magic the Gathering egyik legnépszerűbb formátuma a Commander (vagy másik nevén az EDH (Elder Dragon Highlander – ez volt a formátum első neve)). Ez alapvetően a szokásos 1v1 formátumtól eltérő 4 fős játékmód, ahol minden irányba megy az adok kapok. De a végén csak egy maradhat. A régi neve pont ezért is volt EDH (Elder Dragon Highlander) utalva a “hegylakó” formátumra.

 

    A mai napig egyre többen játszák, mind online mind offline. A töretlen népszerűségének több oka is van:
  •   A szokásos 1v1 formátumtól eltérően ez egy többjátékos játékmód (általában 4 fővel)
  •   A lapok nem rotálodnak (csak bannolt lapok vannak amik nem használhatóak, de azokon kívül minden jöhet.)
  •   Könnyű elkezdeni – ha már az alap szabályokkal tisztában van az ember, elég fognia egy előre elkészített paklit és máris csatlakozhat a partihoz. Alacsony költségvetésű paklikat is össze lehet hozni gyorsan.
  •   Fun – habár lehet kompetitíven is (cEDH) űzni a commandert elsődlegesen a szórakozás a cél. Míg más formátumok (standard, modern) szinte kizárólag csak a versenyre építenek maximális költségvetéssel, ide relatív olcsón be lehet lépni (köszönhetően az előre elkészített pakliknak többek között).

 

 

Viszont a sima standard 60 lapos formátumtól eltérően a commandernek vannak egyedi szabályai ami a pakli építésre és a játék mechanikára vonatkozik. Először a pakli építésről essen szó.

Első és legfontosabb, hogy választanod kell egy legendás lényt, aki a vezéred lesz. Például itt van Kenrith:

A kártyáid összeállításánál figyelni kell a commandered színeire. Kenrith alapvetően fehér, de mivel a lapján szerepel az összes szín ezért gyakorlatilag bármilyen kártyát lehet bele rakni. Ilyenkor, ha van a kártyának hátlapja, azt is figyelembe kell venni.

A paklit ezután el lehet elkezdeni építeni. Ebben a formátumban 100 lapot kell összeszedni, amiből egy a commander. A többi 99 lapból a basic landek kivételével minden kártyából maximum egy szerepelhet a pakliban. A játékot 2-6 fő kezdheti el. Itt 40 életpontról indul mindenki.

A commanderek a játék elején a paklin kívül kezdenek egy külön nekik fenntartott commander zónában. Innen bármikor kijátszhatóak a költségükért. Továbbá ha valamilyen oknál fogva elhagynák a pályát (elpusztítják, exile stb). a játékos választhatja, hogy a commandere visszakerül ebbe a zónába. Ilyenkor a kijátszási költsége két semleges manával növekszik ahányszor meghalt. Például Kenrithet kijátszanám, de ellenfelem kijátszik rá egy counterspellt. A temető helyett én azt választom, hogy visszakerüljön a commander zónában és így következőnek 6 semleges és egy fehér manába fog kerülni a kijátszása. Ha még egyszer meghalna Kenrith akkor 8 semleges és egy fehér lesz a költsége és így tovább.

A vezéreknek még van egy nagyon különleges képességük, mégpedig, hogy a sebzésüket külön kell számolni a többitől. Ezek a commander sebzések a győzelmet jelenthetik hiszen ha egy ellenfél begyűjt 21db ilyen sérülést egyetlen egy commandertől, akkor az a résztvevő elveszíti a játékot.

A játék egy kezdő egyénnel kezdődik és utána az óramutató irányában folytatódik a többiek körével. A végén az utolsó életben játékos nyer. További információkat a hivatolos oldalon találsz. 

Ha megtetszett ez a formátum nézz körül a boltunkban! 

Ha kérdésed lenne akkor pedig írj nekünk!